مرکز علمی-کاربردی شرکت تعاونی پیشتازان آیین زندگی- کاردانی
رشته کاردانی حرفه ای تربیت مربی خانه کودک و نوجوان

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1391/10/5 | 

AWT IMAGE

 

معرفی رشته تربیت مربی خانه کودک و نوجوان

 

تعریف:

 این رشته در برگیرنده برنامه آموزشی مدونی در زمینه اهداف، وظایف، چگونگی، اداره و نحوه سازمان دهی فعالیت های خانه های کودک و نوجوان است. دانشجویان این رشته از طریق یادگیری مجموعه دروس قادر به شناخت و پذیرش مسئولیت هایی همراه با کسب مهارت های لازم در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان و انجام فعالیت های اجرایی، فرهنگی و هنری خانه کودک و نوجوان خواهند بود.

 

 

ضرورت و اهمیت:

 امروزه دستاوردهای جدید علمی در زمینه ارائه خدمات اجتماعی مبتنی بر تقویت حضور خانواده در اجرای برنامه های دولت و احیای کارکردهای خانواده است. و اصلی ترین نیازهای فردی و اجتماعی در نهاد خانواده و یا (خانواده جایگزین) با کمک والدین و یا مربیان شاغل در خانه های کودک و نوجوان محقق خواهند شد. با توجه به نقش و اهمیت مربیان در خانه های کودک و نوجوان به عنوان جانشین والدین کودکان و نوجوانان بی سرپرست و مراقبت از فرزندان و پرورش آنها در فضای خانوادگی مناسب ضرورت ایجاد شناخت نسبت به وظایف مربیان و کارکردهای خانه کودک و نوجوان و هم چنین تقویت نگرش و ایجاد مهارت های لازم را ایجاد می نماید.

 

 

هدف:

 تربیت کاردان حرفه ای و ماهرِ مورد نیازِ بخشِ امورِ شبهِ خانواده و خانه های کودکان و نوجوانان (مراکزی که مسئولیت مراقبت و پرورش کودکان فاقد سرپرست موثر و با صلاحیت را بر عهده دارند)  می باشد.

 

  قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان:

 1. توانایی شناخت استعدادهای کودکان و نوجوانان

 2. توانایی فراهم آوردن امکانات لازم جهت بهره مندی کودکان و نوجوانان از زندگی سالم

 3. توانایی شناخت قوانین حمایتی از کودکان و نوجوانان

 4. توانایی هماهنگی در برنامه ریزی و طراحی فعالیت های فرهنگی، هنری، تربیتی و اعتقادی

 5. توانایی شناخت ناهنجاری در رفتار کودکان و نوجوانان و هماهنگی برای اصلاح و تغییر رفتار آنان

 6. کمک به انتقال موفق کودکان و نوجوانان به خانواده و جامعه

 7. توانایی فراهم نمودن زمینه بهداشت روانی و عاطفی

 

 

مشاغل قابل احراز:

 1. مربی خانه کودک و نوجوان در خانه های دولتی و غیر دولتی

 2. مسئول اجرایی خانه کودک و نوجوان

 3. مربی فعالیت های فرهنگی هنری در خانه های کودک و نوجوان دولتی و غیر دولتی

 4. مربی در سازمان های رفاهی، حمایتی، امدادی و توان بخشی

  

 

مکان های هدف:

 · خانه های کودک و نوجوان مراکز دولتی و غیر دولتی

 · مراکز وابسته به شهرداری ها مانند: خانه های محله، خانه های اسباب بازی

 · NGO ها

 · اورژانس های اجتماعی

 

 

نیازهای جامعه:

 با توجه به توانمندی های مورد انتظار، این رشته پاسخ گوی بسیاری از فعالیت هایی است که با کودک و نوجوان ارتباط دارد. تربیت مربی در گروه های سنی(از زمان تولد تا 6 سالگی ـ 6 تا 12 سالگی ـ 12 تا 18 سالگی) این امکان را فراهم می سازد که فارغ التحصیلان در طیف وسیعی از فعالیت ها حضور مؤثر داشته و یکی از نیازهای مهم جامعه در حوزه انسانی را برطرف نمایند.

 

نشانی مطلب در وبگاه مرکز علمی-کاربردی شرکت تعاونی پیشتازان آیین زندگی:
http://cpaz.ir/find-1.246.144.fa.html
برگشت به اصل مطلب