
معرفی رشته تکنولوژی آموزشی تعریف: این رشته جدید که از نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه گذاشته است آموزش و یادگیری را با رویکردی متحول و پویا مورد تحلیل، نقد و بهسازی قرار می دهد. دانشجویان این رشته در طی دوره تحصیلی آگاهی ها و مهارت های نوینی را در راستای توانمندسازی خود و یادگیرندگان در زمینه های تکنولوژی و طراحی آموزشی و سایر شیوه های نوین آموزشی کسب می کنند تابه کارشناسانی ماهر و خلاق تبدیل شوند. ضرورت و اهمیت: از آنجا که آموزش و یادگیری یکی از پیچیده ترین فرایندهای انسانی است لذا برنامه ریزی، آماده سازی و پرورش کارشناسان ماهر و خلاق در زمینه آموزش و پرورش و امر یادگیری حائز اهمیت شایانی است. هدف: تربیت کارشناسان ماهر و توانمند در زمینه تکنولوژی ها و شیوه های نوین آموزشی ـ تدوین آموزش و یادگیری متناسب با پاسخگویی به شرایط متحول و پویای آینده تعلیم و تربیت از هدف های اساسی این رشته می باشد. مشاغل قابل احراز: · کمک کارشناس فناوری و طراحی آموزشی · هماهنگ کننده امور مراکز سمعی و بصری · متصدی و کمک کارشناس مراکز فراگیری · مربی و تسهیل گر آموزش و یادگیری · کمک طراح و تولید کننده مواد و رسانه های آموزشی و یادگیری · کاوشگر و ارزیاب آموزش و یادگیری · کمک مشاور معلمان و کادر آموزشی در امور فناوری آموزشی و یادگیری توانمندی های بعد از دانش آموختگی: 1. آشنایی با اصول و مبانی نظری فناوری آموزشی 2. آشنایی با طراحی آموزشی و کاربرد آن در آموزش، تدریس و یادگیری 3. درک اهمیت و لزوم توجه به رویکردهای متفاوت آموزش و یادگیری 4. برنامه ریزی امور مرکز سمعی و بصری 5. شناسایی، ارزیابی، انتخاب و فراهم آوری مواد، رسانه ها و تجهیزات و مراقبت از آنها 6. همفکری و همکاری در برنامه ریزی امور مراکز فراگیری 7. توانایی تهیه و تدوین طرح درس های کلی و مرحله ای 8. آشنایی با روش ها و فنون تدریس و یادگیری 9. سنجش و ارزیابی تدریس و یادگیری 10. آشنایی با اصول و فنون طراحی و تولید پیامها و مواد آموزشی 11. توانایی طراحی، تولید و ساخت مواد و رسانه های آموزشی دستی 12. توانایی کاربرد مواد و رسانه های مختلف در امر آموزش، تدریس و یادگیری 13. انجام بررسی ها و کاوش های اینترنتی و بهره برداری از بانک های اطلاعاتی محلی و ... 14. درک، تحلیل و نقد مسایل آموزشی و کمک در ارائه راه حل های پیشنهادی 15. تدوین و تنظیم انواع گزارش ها و پروژه های شخصی 16. ارزیابی موقعیت های آموزشی و یادگیری مکان های هدف: به طور اعم کلیه نهادهایی که دست اندر کار آموزش و یادگیری هستند. نیازهای جامعه: بهبود بخشی کیفیت آموزشی یک نیاز تخصصی جهانی است که کشور ما نیز متناسب با سایر پیشرفت های علمی به کارشناسان این رشته در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش تا دانشگاه نیاز مبرم دارد. |