
معرفی رشته مددکاری کودک تعریف: مددکاری حرفه ای است مبتنی بر دانش ها و مهارت ها که بر توانایی ها و استعداد افراد و گروه ها و اجتماعات تکیه می نماید بنابراین دانش از یک سو و مهارت از سوی دیگر در تعمیم این حرفه نقش دارد. تا از این طریق بتوان به افراد، گروه ها و اجتماعات کمک و یاری حرفه ای نمود. از آنجا که کودکان از ارکان مهم سازنده آینده هر جامعه ای می باشند بنابراین رشته مددکاری کودک نقش مهمی را در حل مشکلات کودکان و هدایت و پرورش آنها برای حرکت به سمت ایجاد جامعه ای پویا، سالم، روبه رشد و ایده آل ایفا می کند. ضرورت و اهمیت: از لحظه ای که کودکان متولد می شوند، فشار های اجتماعی نیرومندی بر آنها اعمال می شود تا با الگوهای پذیرفته شده فرهنگی مربوط به جنسیت خود هماهنگ شوند. رضایت و پذیرش جنسیت فردی مساله مهمی است که سنگ بنای آن از دوران کودکی گذاشته می شود. شخصیت پسرها و دخترها در تمام دوران کودکی ابتدا توسط خانواده و سپس گروههای همسالان و مدرسه ای و بعدها توسط معلمان و اجتماع مطابق با الگویی که برای جنسیت کودک مناسب شناخته می شود، شکل داده می شود. بنابراین ایجاد این رشته برای تشکیل یک خانواده سالم و به دنبال آن جامعه ای سالم از ضرورت و اهمیت خاصی برخوردار است. هدف: هدف از اجرای این رشته استفاده بهینه از شیوه های مددکاری اجتماعی به کودکان است تا توان آنها را در حل مسائل مختلف بالا ببرد. یعنی این که در این نوع مددکاری، رفتار کودک در ارتباط با مسائل و مشکلات آنها مورد مطالعه قرار گرفته و این افراد می آموزند که چگونه با مشکلات جامعه مواجه و آنها را حل کنند. قابلیتها و توانمندیهای حرفهای فارغالتحصیلان: 1. توانایی ایجاد رابطه با کودکان 2. توانایی ارزشیابی شخصیت کودکان با توجه به شرایط زیست محیطی آنها 3. توانایی تشخیص ریشه های مشکل و مسائل کودکان 4. توانایی به وجود آوردن شرایط مقابله با مشکلات در کودکان 5. توانایی ارائه راه کار برای حل مشکلات کودکان مشاغل قابل احراز: • مددکار کودک • مددکار آسیب های اجتماعی کودکان مکان های هدف: • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی • سازمان بهزیستی • نهادهای بهداشت و درمان در دانشگاه ها • مراکز تعلیم و تربیت از مهد کودک تا دانشگاه • نهادهای عمومی خیریه ای • شوراهای محله شهرداری ها نیازهای جامعه: در جوامع کنونی می بینیم کودکان در انطباق خود با قوانین با مشکل مواجه هستند (مانند کودکان کار). بزرگترین بحران کودکان انتقال آنها از طفولیت به بلوغ می باشد در چنین حالاتی کودکان معمولاً به اشکال مختلف دچار مشکل می شوند. در این قسمت مددکار کودک می تواند نقش اساسی و مهمی را در درک کودکان نسبت به یکدیگر و جامعه ایفا کند. از طرفی در جوامع شهری و صنعتی پیشرفته کنونی با توجه به فاصله به وجود آمده بین فرزندان و خانواده آنها (تربیت مستقیم والدین) به مربیانی نیازمندیم که بتواند بخشی از این مسئولیت را به انجام رساند. مددکار کودک می تواند در تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان کودکان سهمی را ایفا کند. |