
معرفی رشته اصلاح و تربیت (مقطع کاردانی) تعریف : دوره کاردانی حرفه ای اصلاح وتربیت به یکی از مجموعه رشته های علمی کاربردی با جنبه حرفه ای گفته می شود که دانشجویان با کسب مهارتهای حرفه ای و عملیاتی در جوار توانمندی های نظری و علمی در حوزه اقدامات تامینی و تربیتی بتوانند مسئولیتهای مرتبط باحرفه اصلاح و تربیت زندانیان بطور کاربردی انجام دهند. ضرورت و اهمیت: ضرورت این دوره در پیوند زدن علم و عمل در حوزه بعضاً ناشناخته نظام زندانبانی در دانشگاهها نهفته است. اکثریت قریب به اتفاق رسته های تخصصی و صفی مشاغل در مراکز زندانها و امور پرورشگاهی، در نهادهای رسمی آموزش عالی کشور فاقد سرفصل علمی مدون با پوشش صددرصد حوزه های تخصصی مرتبط است. در این باره وجود رشته ای علمی- مهارتی در مجموعه نظام دانشگاهی ضروری و مفید به نظر می رسد. علاوه بر این تقریباً اکثر شاغلین رسته مراقبین اقدامات تامینی و تربیتی زندان ها بدون گذراندن مقاطع تحصیلی دانشگاهی مرتبط و بدون دوره های تخصصی مشغول فعالیت می باشند به ویژه اینکه برنامه های تعلیمی و تربیتی زندان ها امروزه بیشتر جنبه ی آموزشی یافته و اداره امور زندان ها به نیروهای متخصص و آگاه نیاز دارد . از این نظر برگزاری دوره کاردانی حرفهای اصلاح و تربیت برای سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است . هدف: 1. تربیت کاردان حرفه ای و ماهر به منظور آماده نمودن زیرساخت های لازم جهت متعالی شدن رفتار زندانیان برای بازگشت به جامعه 2. تربیت کاردان حرفه ای و ماهر به منظور ارتقاء سطح فرهنگ زندانیان 3. تربیت کاردان حرفه ای و ماهر به منظور ایجاد برنامه های آموزشی و تربیتی نیروی انسانی قابلیتها و توانمندیهای حرفهای فارغالتحصیلان: - آمادگی اولیه جهت کسب توانمندی حرفه ای در تکنیکهای برقرار ارتباط با گروههای خاص مانند زندانیان - آمادگی اولیه جهت کسب توانمندی روانی در تکنیکهای برقرار ارتباط با گروههای خاص مانند زندانیان - آمادگی اولیه جهت کسب توانمندی اجتماعی در تکنیکهای برقرار ارتباط با گروههای خاص مانند زندانیان - آمادگی اولیه جهت شناسایی هویت زندانی و ثبت ویژگیهای فردی - آمادگی اولیه جهت کسب انجام بازرسی بدنی و فیزیکی - آمادگی اولیه جهت شناسایی زندانیان ناهنجار - آمادگی اولیه جهت کسب انجام مشاوره های فردی، حقوقی و مددکاری - آمادگی اولیه جهت کسب توانایی مراقبت از معتادین و بزهکاران - آمادگی اولیه جهت کسب توانایی کار در مراکز مراقبت بعد از خروج - آمادگی اولیه جهت کسب توانایی اجرای برنامه های کاهش آسیب و اصلاح و تربیت - آمادگی اولیه جهت همکاری و کمک به اعزام زندانیان به پزشک قانونی، بیمارستانها و مراکز درمانی، مراجع قضایی یا سایر ارگانهای ذیصلاح از طریق دائره اعزام و بدرقه. - آمادگی اولیه جهت بررسی و کنترل پرونده شخصیتی زندانیان و محاسبه حبس و جریمه و تعیین تکلیف زندانیان بلاتکلیف در جهت حبس زدایی - آمادگی اولیه جهت شناخت تخلفات سازمانی مشاغل قابل احراز: - کاردان اجرای احکام - کاردان اقدامات تامینی و تربیتی - کاردان مراقبت پس از خروج - مربی اقدامات تامینی وتربیتی مکان های هدف: 1. سازمان زندان ها 2. کانون های اصلاح و تربیت 3. زندان نیازهای جامعه: زندان ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی محیطی اجتماعی است جهت نگهداری محکومان و یا کسانی که مقررات و قانون در جامعه را رعایت ننموده و برای مدت معین با هدف حرفه آموزی، بازپروری و تحمل کیفر در آنجا نگهداری می شوند. شرایط این زندان را هم می توان به صورت سلولی تنگ و انفرادی و هم می توان محیطی جمعی با حداقل امکانات و شرایطی که به لحاظ فرهنگی که به رشد فکری او کمک می کند تا از فرسایش تدریجی افکار و احساسات انسانی او جلوگیری نماید در نظرگرفت. زمانی که به زندان جمعی نگاه می کنیم مسائل به ظاهر حاشیه ای و به باطن اصلی دیگری می رسیم که لازم است به آن توجه شود. این توجه در جوامع مختلف متفاوت است و در کشور ما ایران چنین مطرح است که " زندان ها باید دانشگاه باشند " عمق این کلام تا آنجاست که فرد مطرود از جامعه که در زندان به سر می برد را بایدچنان تعلیم داد که متعالی تر از قبل به جامعه باز گردد تا ریشه برخی مسائل و مشکلات و انحرافات اجتماعی خشکیده شود و نه آنکه همچون ویروس مخربی رشد پیدا کند و به طرز خطرناک تری به جامعه باز گردد آنچه که تحت عنوان فرهنگ و برنامه فرهنگی از آن یاد می شود دارای چارچوب و اسلوبی مشخص از لحاظ نظری و متفاوت از نظر ابزار و امکانات مورد نیاز و جغرافیای مهندسی فرهنگی می باشد. برای ایجاد بستر مناسب، تاثیرگذاری بیشتر و مفیدتر برنامه های آموزشی و تربیتی نیروی انسانی ابتدا باید به تجزیه و تحلیل فرهنگ پرداخت و آن را متناسب با جامعه هدف که همانا جامعه زندان و زندانیان است آماده نمود و سپس به بومی سازی آن پرداخت. در پایان برای تحقق یافتن اهداف فوق هرجامعه ای نیاز به تربیت افراد کاردان و کارشناس در حوزه اصلاح و تربیت که در سازمان ها و نهادهای مربوطه مشغول به کار شوند دارد. |