[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی دانشگاه / مرکز::
آشنایی با افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
تحصیلات تکمیلی::
امور دانشجویی و فرهنگی::
اخبار و اطلاعیه ها::
اماکن و تسهیلات مرکز::
برای متقاضیان پذیرش::
تسهیلات پایگاه::
اطلاعات تماس::
آرشیو فصلنامه آئین زندگی::
دفتر کارآفرینی::
::
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
میزان رضایتمندی شما از نحوه اطلاع رسانی وب سایت مرکز به چه میزان است؟
عالی
خوب
متوسط
   
..
درباره موسسه

AWT IMAGE

شرکت تعاونی پیشتازان آئین زندگی
تأسیس : 1377
شرح فعالیت :

آموزشی، توانبخشی، فرهنگی،

 ورزشی، مشاوره ای، روانی

AWT IMAGE

آدرس : تهران – بلوار اشرفی اصفهانی – نرسیده به پل همت – خ عربشاهی (پارک) – شهرک هما جنوبی، مجتمع آئین زندگی
تلفن :

44241331ـ44235121 -021

فکس :

44252266-021

وب سایت :

http://www.cpaz.ir/

پست الکترونیک :

Info@cpaz.ir

..
:: برگزاری سمینار آشنایی با بیماری ایدز و تبعات آن ::
 | تاریخ ارسال: 1395/2/12 | 

AWT IMAGE

برگزاری سمینار آشنایی با بیماری ایدز و تبعات آن

سمینار آشنایی با بیماری ایدز و تبعات آن توسط استاد گرامی جناب آقای جمالی فر روز پنج شنبه  به تاریخ ۹/۲/۹۵ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در مرکز آموزش علمی کاربردی پیشتازان آیین زندگی برگزار ، و  مطالب ارائه شده در آن به شرح زیر می باشد:

- کشف بیماری لیدز به این صورت بود که ابتدا در سال ۱۹۸۰ میلادی چندین بیماری نا شایع در افراد خاص بروز کرد. غیر طبیعی بودن بیماری در این افراد که معمولا از گروههای خاصی چون همجنس بازان، معتادان ترزیقی، بیماران هموفیلی، دریافت کنندگان خون و شرکای جنسی آنها بودند، محققان را به این نتیجهسوق داد که ویروس این بیماری از راه انتقال خون و تماس جنسی منتقل می شود. تظاهر بیماری به صورت ابتلا به بیماریهایی بود که پیش از آن تنها در افرادی که نقص ایمنی داشتند مشاهده شده بود. سرانجام با تلاشهای بسیار، عامل بیماری ایدز که ویروس بود شناسایی گردید و به عنوان " ویروس نقص ایمنی انسانی" یا " اچ آی وی" نام گرفت.

-HIV  نام یک بیماری نیست بلکه مخفف کلمات  human immunodeficiency virus می باشد این ویروس است که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و سبب نقص در سیستم ایمنی می شود و در نهایت ایجاد بیماری ایدز AIDS می کند. که مخفف کلمات  Acquired immunodeficiency Syndrome می باشد.

- راههای ابتلا به ویروس HIV کدامها هستند؟

این ویروس در مایعات بدن یک فرد آلوده یافت می شود.این مایعات عبارتند از: مایع منی، ترشحات واژن، ترشحات مقعد، خون و شیر مادر، این ویروس شکننده است و خارج از بدن مدت زیادی نمی تواند زنده بماند. این ویروس از طریق ادرار و عرق منتقل نمی شود.روشهای شایع انتقال این ویروس در کشور های مختلف هستند و در ضمن این روش های انتقال با گذشت زمان تغییر ماهیت می دهند. در اروپا و آمریکا شایعترین روش انتقال تماس جنسی است. درایران قبلا استفاده از سوزنهای آلوده توسط معتادان بود ، ولی در چند سال اخیر موارد منتله از راه تماس جنسی بیشتر شده اند.

-  شایعترین راههای ابتلا عبارتند از :

۱-  رابطه جنسی از هر نوع و استفاده از هر نوع وسیله جنسی مشترک

۲- استفاده از سوزن، سرنگ و یا هر وسیله ترزیقی آلوده

۳- انتقال از مادر به بچه در حین حاملگی،زایمان و شیر دادن

۴- کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی اگر سوزن آلوده به بدنشان فرو رود

۵- ترزیق خون آلوده

-  چگونه می توان این بیماری را تشخیص داد؟

تنها راه تشخیص قطعی انجام آزمایش اختصاصی است. اگر فردی فکر می کند که ممکن است آلوده به ویروس اچ آی وی شده باشد، باید هر چه زودتر به پزشکمراجعه و طبق دستور اقدام به انجام آزمایش کند. هر قدر بیماری زودتر تشخیص داده شود ، آن زودتر درمان شده و از عوارض کاسته می شود. بهترین روش انجام تست خون است که ظرف چند روز جواب آن آماده می شود.برای اینکه پاسخ آزمایش مطمئن باشد، باید از ورود ویروس به داخل بدن ۴ هفته گذشته باشد. امروزه کیتهائی به بازار آمده اند که با آن می توان در نمونه بزاق دهان ویروس اچ آی وی را تشخیص داد. جواب آن ظرف چند دقیقه آماده می شود. منتهی برای مثبت شدن این آزمایش زمان بیشتری لازم است و باید ۸ هفته پس از ورود احتمالی ویروس به بدن منتظر شد.

- زندگی کردن با اچ آی وی

ویروس اچ آی وی سیستم ایمنی بدن را مورد حمله قرار می دهد و سبب تضعیف دفاع بدن در مقابل عفونتها و بیماری ها می شود. تا کنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است ولی نسبت به یک دهه قبل داروهایی ساخته شده اند که در کاهش شدت و عوارض بیماری موثر هستند و در مورد آنها صحبت خواهد شد. امروزه دارو هایی هستند ه از تکثیر ویروس در داخل بدن جلوگیری کرده و این اجازه را به سیستم ایمنی بدن می دهند که خود را بازسازی کند.

-  اقداماتی که یک فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی باید انجام دهد، کدام ها هستند؟

۱-  حداکثر دقت در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران را داشته باشد.

۲- تغذیه مناسب و سالم

۳- ورزش منظم

۴- تزریق سالانه واکسن آنفولانزا

۵- تزریق واکسن پنوموکوک

۶- توقف مصرف دخانیات

بدون درمان این بیماری پیشرفت کرده و بعلت ضعف ایمنی بدن دچار عفونتهای خطیر و سرطان می شود که همان بیماری ایدز یا مرحله پایانی آلودگی با ویروس اچ آی وی می باشد.

- چگونه می توان از ابتلا به ویروس اچ آی وی جلوگیری کرد؟

  1. استفاده از کاندوم در هر نوع رابطه جنسی (توصیه اکید نیست)
  2. اجتناب از مایعات و ترشحات بدن افراد آلوده
  3.  عدم استفاده از سرنگ و هرگونه وسایل تزریقی مشترک

باید خاطر نشان کرد که موارد فوق موارد شناخته شده هستند و چون اکثر افراد با آنها آشنائی دارند به آنها عمل می کنند ولی موارد مهم دیگری که می توانند سبب انتقال این ویروس شوند که کمتر شناخته شده هستند:

۱-  استفاده از وسایل افراد آلوده در آرایشگاهها: بنابراین توصیه می شود که هر فردی وسایل آرایشگاهی شخصی تهیه و جهت استفاده با خود به آرایشگاه ببرد.

۲- استفاده از مواد دندانپزشکی آلوده: باید حداکثر دقت را انجام داد که جائیکه درمانهای دندانپزشکی انجام می شوند مطمئن باشد.

امروز مسائل اقتصادی همه چیز را تحت الشعاع قرار داده و برای اینکه هزینه ها اندک شوند، استفاده از مواد آلوده زیاد شده اند. طبق قانون الان در اروپا و آمریکا وسایل دندانپزشکی مرسوم یا یکبار مصرف هستند و یا بیمار وسایل مذبور را تهیه و هرگونه اقدام دندانپزشکی با وسایل خودش انجام میشود.وسایل تخصصی نیز باید به خوبی و طبق استاندارد ها استریل شوند که گاه بعلت مسائل اقتصادی و هزینه بر بودن به آن اهمیت داده نشده و انجام نمی شود.

۳-خالکوبی و تاتو با وسایل آلوده: باز برای اینکه هزینه کمتر شده و مشتری زیاد شود، اولا از وسایل یک بار مصرف استفاده نمی شود.و ثانیا فردیکه این اقدامات را انجام می دهد معمولا ازچگونگی رعایت بهداشت اطلاعی ندارد. کافی است فرد دستش آلوده به خون فرد مبتلا به ویروس اچ ی وی باشد و با همان دستان اقدام به تاتو یا خال کوبی فرد دیگری بکند.

۴-در علم پزشکی بسیاری از وسایل یکبار مصرف هستند و باز برای کاهش هزینه این وسایل در مواردی مکررا پس از استریل کردن مورد استفاده قرا می گیرند. بیماران نیز فقط بدنبال موارد و مراکزی هستند که ارزانتر باشد.

در پایان باز خاطر نشان می شود که مسائل اقتصادی همه چیز را تحت الشعاع قرار داده اند و این تمامی جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.

دفعات مشاهده: 4436 بار   |   دفعات چاپ: 753 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Pishtazan Ayeen Zendegi Higher Educational and Vocational College
تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه مربوط به مرکز علمی کاربردی شرکت تعاونی پیشتازان آئین زندگی می باشد.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645